Zoeken
Zoeken
Filter op thema
Bestuur Cultuur Techniek Arm/Rijk Wonen Hagenaars

Bekijk tijdlijn

Een tweede Haags Spoorwegstation.

In 1847 werd de spoorlijn van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-maatschappij (HIJSM) doorgetrokken van Den Haag naar Rotterdam. Zo ontstond er een doorgaande spoorverbinding van Amsterdam naar Rotterdam via Den Haag.

Al in 1843 legde een andere spoorwegmaatschappij, de Nederlandsche Rhijn Spoorwegmaatschappij (NRS), een verbinding van Amsterdam naar Utrecht aan. Je kon dus nu per spoor van Den Haag naar Utrecht reizen via Amsterdam. Pas in 1870 hoefde je zo’n omweg niet meer te maken. Toen was namelijk het gehele traject Utrecht via Gouda naar Den Haag klaar. Ook deze spoorlijn legde de NRS aan.

Den Haag had zo goede verbindingen gekregen naar zowel het noorden als het oosten. Maar naar het zuiden hield het bij Rotterdam op en moest je per raderboot verder naar Dordrecht. In 1872 verbeterde die verbinding. In dat jaar kwam namelijk de grote spoorbrug bij Moerdijk, de langste van Europa, over het Hollands Diep gereed. Vanaf dat moment kon je per trein helemaal naar Parijs reizen!

Omdat de spoorwegmaatschappijen HIJSM en NRS in die tijd concurrenten van elkaar waren, bouwde de NRS in 1870 een eigen station aan de Rijnstraat. Later heette dit station Den Haag Staatsspoor. In 1973 is het gesloopt en vervangen door het Centraal Station.

De buitenzijde van station Staatsspoor in 1870. Verzameling Haags Gemeentearchief.
De binnenzijde van station Staatsspoor in 1870. Verzameling Haags Gemeentearchief.